zaterdag 6 augustus 2011

Onderbelicht: Bubba Ho-Tep

Soms zijn er van die films die niet de aandacht krijgen die ze verdienen gewoonweg omdat ze niet uitkomen in Nederland. Dat is zonde, want zo kan het zijn dat je nooit in aanraking zal komen met juweeltjes zoals 'Bubba Ho-Tep' uit 2002.

Ik kwam voor het eerst in aanraking met Bubba Ho-Tep toen ik in de DVD speciaalzaak Ro-Disc in Rotterdam aan het zoeken was naar nieuwe films. Ik herkende Bruce Campbell op het hoesje en sinds Evil Dead: The Army of Darkness had ik hem niet meer in een grote rol gezien in een film. De verkoper liet mij weten dat deze film echt fantastisch was en ondanks het feit dat het een import DVD was en dus iets duurder, heb ik hem toch gekocht en daar heb ik geen spijt van gehad.

De film gaat over Elvis Presley die zijn oude dag slijt in een rusthuis. Elvis heeft in zijn hoogtijdagen zijn identiteit geruild met een 'nep Elvis' om zo te kunnen genieten van de anonimiteit. Na de dood van de nep Elvis probeert hij weer terug te komen maar niemand gelooft dat hij de echte Elvis is. Hij blijft optreden, maar in de ogen van het publiek blijft hij een 'nep Elvis', tot overmaat van ramp breekt hij zijn heup op het podium en komt terecht in het rusthuis. Daar ontmoet hij ook een andere bewoner in een rolstoel die zegt dat hij president John F. Kennedy is, terwijl hij zwart is! Volgens hem heeft de CIA hem zwart geverfd om zo incognito te kunnen blijven terwijl zijn hersenen zijn achtergebleven in Washington om de politiek aldaar te blijven beïnvloeden. De twee helden moeten het samen opnemen tegen een eeuwenoude mummie die in het rusthuis ronddwaalt, en de zielen van de arme bejaarden opzuigt vanuit hun anus.....

Dit absurde verhaal wordt zo goed in beeld gebracht, dat je er helemaal in meegaat. Je gelooft de personages door het fantastische spel van Bruce Campbell en Ossie Davis. De effecten zijn niet baanbrekend, maar passen precies in de sfeer die de film uitstraalt. De humor is hilarisch, Bruce Campbell is geniaal als de oude Elvis, zijn maniertjes, de uitspraken...het is echt Elvis op zijn oude dag. De bijrollen geven de film alleen maar meer kracht, Ossie Davis is geweldig en slaagt er bijna in om je te doen overtuigen dat hij echt JFK is. Ook Ella Joyce is perfect als zuster die meeleeft met haar patienten.

De film heeft ondertussen een cult status bereikt en zelfs een aantal prijzen gewonnen en er is al een tijdje het gerucht dat er een vervolg gaat komen en het was zelfs bevestigd door Bruce Campbell maar ik heb er de laatste tijd niet zo veel meer over gehoord. Hopelijk komt die er want alleen voor de naam van het vervolg wil ik hem al zien....Bubba Nosferatu: Curse of the She Vampires...is dat een briljante titel of is dat een briljante titel? Importeer deze film en je gaat er geen spijt van krijgen.

Bekijk hieronder de trailer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten